זהירות: קונסולות המשחקים עלולות לפצוע אתכם

קונסולות משחקי הוידאו הפכו אורחות קבועות כמעט בכל בית, ומשמשות מבוגרים וילדים כאחד. לצד הפעילות הגופנית, הירידה הקלה במשקל עיסוק המהנה, קונסולות המשחקים עלולות לגרום לפציעות, בשימוש לא נכון או מוגזם.

אם אתם בעלים של קונסולת משחקים כמו נינטנדו wii או אקסבוקס, כיף לכם, אבל האם חשבתם גם על הסכנות הכרוכות בכך? לצד יתרונות בריאותיים רבים, מסתתרות לא מעט סכנות שיש להתייחס אליהן ולהיזהר מהן. כמו לכל דבר, גם לקונסולת wii שתי פנים. האחת אופטימית ובריאה שמבשרת לנו לעסוק בפעילות גופנית בסלון ולהוריד במשקל, אך השנייה עלולה להיות מסוכנת וכואבת.


היתרונות הבריאותיים של נינטנדו wii


למשחקים של wii ודומיו יתרונות רבים, שחלקם אף נחקרו. ראשית, הם גורמים לכם ולילדים שלכם להיות פעילים פיזית. אמנם משחקים כמו טניס אינם מתבצעים על מגרש אמיתי בחוץ אלא מול מסך הטלוויזיה, אבל הם מקימים את הילדים ואתכם מהספה. בניגוד למשחקי וידאו מהדור הקודם, בהם השחקן לא היה לוקח חלק פעיל אלא מתפעל את המשחק בעזרת שלט תוך כדי ישיבה, קונסולות ה-wii והאקסבוקס החדש מכילים חיישני תנועה, והשחקן מבצע את הפעולה בעצמו במקום לשבת על הכורסא עם שלט בלבד. הפורמט לא רק מערב את השחקן באופן אקטיבי במשחק, אלא גם משפר את בריאותו.


מחקר שנערך לפני 4 שנים על ידי Mayo Clinic הצביע על כך שמשחקים ב-wii מסייעים בהרזיה. החוקרים בדקו את השפעת המשחקים האקטיביים על ילדים, וגילו כי הילדים ירדו במשקל. לפיכך, חוקרים רבים מאמינים כי משחקים של wii ואקסבוקס המכיל חיישן תנועה, יכולים לסייע בטיפול בבעיית ההשמנה בקרב ילדים.


פציעות כתוצאה ממשחקי wii


אבל, לפני שאתם ממהרים לרכוש קונוסוה חדשנית או מתמכרים אליה, דעו כי למשחקים של wii ודומיו יש גם השפעות בריאותיות שליליות. את פציעות wii ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים - הסוג הראשון כולל פציעות פתאומיות כתוצאה מהתנגשויות, מכות ונפילות, והסוג השני מתייחס לפציעות ספורט לכל דבר, הנובעות מפעילות ממושכת של השרירים ללא הכנה מוקדמת.


פציעות מהסוג הראשון נגרמות לרוב משלט wii שעף מהיד ובכך פוצע את השחקן או מי שנמצא בקרבתו, מהתנגשות בין שני שחקנים תוך כדי קפיצה/ריצה או לחלופין, כתוצאה מהתנגשות בקיר/חפצים/רהיטים בבית בלהט המשחק. פציעות אלו גורמות לחבלות, מכות ואף שברים, כאשר אחת התוצאות החמורות המדווחות כתוצאה ממשחקי wii היא הימותוראקס– הצטברות של דם במרווח שבין בית החזה והריאות, שיכולה להיגרם כתוצאה מנפילה.


מפציעות אלו אפשר להימנע על ידי נקיטת משנה זהירות. אם אתם/ילדיכם עומדים לשחק במשחק wii הדורש תנועה רבה במרחב, הקפידו לתת לשחקן מרווח גדול ככל האפשר והזיזו חפצים כבדים מהמקום. אם אתם משחקים עם עוד מישהו, הקפידו לשמור על קשר עין במהלך הפעילות על מנת שלא להתנגש זה בזה.


הסוג השני של פציעות wii נובע כתוצאה מזמן משחק ממושך ואלו נגרמות בהדרגתיות. אלו לרוב פציעות שיבואו לידי ביטוי בכאבים ודלקות בפרקי הידיים ובאצבעות (בעיקר באגודל), בכתפיים וברגליים.


נינטנדוניטיס תואר עוד בשנות ה-90 (בתקופת משחקי הנינטנדו הראשונים) כמגוון פציעות שנבעו כתוצאה מהפעלת מאמץ ממושך. בני נוער רבים ששיחקו בנינטנדו תיארו כאבים חזקים באגודל, כתוצאה משלט המשחק. כיום, הפציעות זוכות לשם "וייטיס" (wiitis) ומתארות מגוון רחב של דלקות ופציעות שרירים, לא רק באגודל אלא גם בכתפיים, בפרק היד וברגליים. חלקן חמורות יותר וחלקן פחות.


פציעות אלו נובעות מהעובדה שאנו שוכחים שלמרות שמדובר במשחק וידאו, הפעולות שלנו אמיתיות לחלוטין. כשאנו משחקים טניס ב-wii למשל, הגוף שלנו מבצע את אותה הפעולה כמו במשחק טניס אמיתי. למרות זאת, אנשים רבים אינם לוקחים בחשבון את רמת הפעילות הגופנית ולא מבצעים חימום טרם המשחק ב-wii.


כדי להימנע מפציעות מהסוג הזה, מומלץ לבצע תרגילי חימום למספר דקות, טרם המשחק ב wii, בפליסטיישן או באקסבוקס.


איך מבצעים חימום לפני משחק wii?


איגוד הכירופרקטים הבריטי פיתוח תכנית חימום מיוחדת לשחקני wii, במסגרתה יש לבצע חימום שרירים בחמישה איברים עיקריים המופעלים תוך כדי משחק: חימום הכתפיים, הידיים, מפרק כף היד, הצוואר והגב.
כמו כן, אם אתם בעלי כושר גופני נמוך, מומלץ לקחת הפסקה מהמשחק מדי 20-30 דקות.


איך מטפלים בפציעות מ-wii?


יש להתייחס לפציעות שרירים כתוצאה ממשחקי wii כמו פציעות ספורט רגילות. כאמור, הדרך הטובה ביותר להימנע מפציעות מאמץ היא לערוך חימום לפני שמתחילים לשחק. אם אתם כבר סובלים מכאבים, עסו את השרירים וקחו מנוחה מה-wii על מנת לתת לשריר להתאושש. אם הכאבים נמשכים, מומלץ לגשת לרופא על מנת לוודא כי אין דלקת בשריר ואם כן, לטפל בה בתכשירים מתאימים נוגדי דלקות.