מדוע לגברים קל יותר לרדת במשקל?

אחוז שומן נמוך יותר, שוני בפיזור שומן בגוף, מינונים הורמונאליים ועוד שלל הבדלים מסבירים מדוע לגברים קל יותר לרדת במשקל מאשר לנשים. נכון שזה לא הוגן, אבל לפחות אנחנו יודעות למה בדיאטה משותפת, בן הזוג שלנו מרזה מהר יותר

לא מיתוסים רבים כוללים כמות אמת גדולה כמו המיתוס הגורס שלגברים קל יותר לרדת במשקל מאשר לנשים. ההסבר לאמיתות המיתוס נעוץ בשוני הפיזיולוגי בין גברים לנשים.


זה כל השוני

עוד בימי קדם נתפס ההבדל בין גברים לנשים בתפקיד המשפחתי שלהם: הגבר הצייד והאשה המלקטת. הבדלים אלו באו ועדיין באים לידי ביטוי פיזי מעשי בגוף האדם.


מתוך היעוד האבולוציוני של הנשים ללדת, ומתוך הצורך האנושי להיות פוריות, לשאת את התינוק ברחמן ולהניק לאחר הלידה, אחוז השומן שלהן בגוף גבוה יותר מאחוז השומן אצל הגברים. אחוז השומן התקין אצל נשים משתנה לפי גיל האישה, אך בעקרון אמור לנוע בין 20-30% מסך משקל הגוף.


לעומת זאת, לגברים אחוזי שומן נמוכים יותר ומסת שריר גבוהה יותר, שוב, על רקע ההקשר האבולוציוני של הגבר כ"צייד", שצריך להילחם ולהשתמש בכוח פיזי על מנת לשרוד ולהביא מזון. טווח אחוז השומן התקין אצל גברים משתנה אף הוא על פי הגיל, ובאופן כללי לגברים בוגרים הטווח הוא בין 12-22% מסך משקל הגוף.


הרקמה בגוף אשר אחראית על שרפת הקלוריות וחילוף החומרים, היא בעיקרה רקמת השריר, שכאמור גדולה יותר בגוף הגבר. לכן קצב חילוף החומרים גבוה יותר אצל גברים. מסיבה זו, תפריט הדיאטה עבור גברים יכול וצריך לכלול כמות קלוריות גבוהה יותר בהשוואה לתפריט דיאטה עבור נשים.


לא רק שקיים הבדל באחוז ובכמות השומן בגוף, אלא שגם צורת פיזורו בגוף שונה. נשים נוטות לאגור שומן באזור הירכיים ואילו השומן אצל גברים לרוב מצטבר באזור הבטן. שומן זה דינמי יותר, ולוקח חלק פעיל יותר בירידה במשקל יחסית לשומן ירכיים, שהינו מאגר שומן פחות דינאמי ולכן פחות מתפרק בתהליך ההרזיה.


בגלל ההורמונים

בנוסף להרכב וצורת השומן, הבדל נוסף בין גברים לנשים בדיאטה הוא נוכחות הטסטוסטרון. ההורמון הגברי תורם לבניית מסת שריר, בפעילות גופנית מותאמת למטרה זו. אצל נשים רמות הטסטוסטרון נמוכות יותר ולכן גופן צריך לעבוד קשה יותר כדי לבנות שריר.


גם המחזור החודשי של האישה משחק תפקיד בכל הקשור לירידה במשקל. לשינויים ההורמונליים במהלך המחזור החודשי אצל נשים בגיל הפוריות יש השפעה גם על המשקל.


מחקרים מראים כי בשלב הטרום וסתי (כשבוע לפני קבלת הוסת), גוף האישה דורש פחמימות יותר מהרגיל. לכן, אצל נשים רבות המצויות בדיאטה, השבוע שלפני קבלת המחזור הוא הקשה ביותר להקפדה.


מעבר לצורך של הגוף בפחמימות, אצל נשים מסוימות יהיה קושי לרדת במשקל שלב הטרום וסתי, גם אם תקפדנה בדקדוק רב על התפריט, וזאת עקב צבירת נוזלים המתרחשת טרום הווסת, עם זאת, הירידה במשקל תגיע מיד לאחר קבלת הווסת, או מקסימום שבוע עד עשרה ימים לאחר תחילת הדימום (בהנחה כי תימשך הקפדה על תכנית הדיאטה).


לסיכום, ההבדלים בין תפקוד גוף הגבר לגוף האישה מציבים גברים ונשים בנקודות פתיחה שונות כאשר מגיעים לדיאטה, ולכן אתגר ההורדה במשקל אצל נשים גדול יותר מאשר אצל גברים.