מים מרפאים: טיפול בכאבי גב הנובעים מפריצת דיסק

כאבי גב עשויים לשתק אדם מכאב ולנטרל אותו מתפקוד יומיומי. בעזרת טיפול הידרותרפי ניתן לחזק את שרירי הגב והבטן, לתקן יציבה לקויה ולרווח את עמוד השדרה כך שהכאבים יחלשו ואף יפסקו

אחד המכאובים המוכרים לעולם הרפואה בעידן המודרני הוא כאב גב. כמחצית הפניות לרופא המשפחה ורוב הפניות לאורטופד הן בשל כאבי גב וצוואר. כאשר המקור לכאבי גב או צוואר היא בפגיעה עצבית, ניתן לשקול התערבות כירורגית, אך כאשר לא קיימת פגיעה עצבית, ניתן לטפל בכאבי גב וצוואר בעזרת טיפול הידרותרפי ולאו דווקא ניתוח.

ממה נגרמים כאבי גב, כאבי צוואר ופריצת דיסק

ישנה קבוצת גורמים לכאבי גב וצוואר והיא כוללת שינוי או פגיעה בעמוד השדרה כולל שרירים, גידים, מפרקים, דיסקים בין-חולייתיים, חוט השדרה ועצבים היוצאים מחוט השדרה.

מאחר שברוב המקרים (כ-85%), כאבי גב נובעים ממספר גורמים, קשה להצביע על סיבה עיקרית לכאבים. כאבי גב, שהם בדרך כלל מערכתיים, נמשכים בין שבועיים לחודשיים ולעתים עד שלושה חודשים. הסיבה לכאבי גב ברורה רק ב-15%מהמקרים: פריצת דיסק, שינויים ניווניים בגופי החוליות והמפרקים, אי-יציבות בין החוליות, שברים, גידולים ממאירים ותהליכים דלקתיים או זיהומיים.

מנתונים אלה ומתוך ידיעה כי ברוב המקרים כאבי גב הם זמניים, כדאי לטפל בהם להקלתם עד שיעברו. טיפול הידרותרפי יכול לעזור במקרים כאלו. טיפול מוקדם בכאבי גב, כמו הידרותרפיה, אמור להחזיר את המטופל לתפקוד ולמנוע ממנו סבל מיותר.

אך לפני שנתמקד בהידרותרפיה, יש להבין כאבי גב שמקורם בבלט דיסק ו/או פריצת דיסק.

כדי להבין את תופעות פריצת דיסק ובלט דיסק, עלינו קודם להבין את מבנה עמוד השדרה. עמוד השדרה מורכב מ – 33 חוליות, כאשר בין כל שתי חוליות יש מרווח הקרוי "המרווח הבין חולייתי".

המרווח הבין חולייתי, מכיל את הדיסק, הבנוי מטבעת חיצונית קשיחה העשויה מסחוס וחלק פנימי, גרעין, העשוי מחומר הדומה לג'ל. תפקיד הדיסקים בעמוד השדרה הוא לבלום זעזועים בין חוליות.

התהליך הפתולוגי הגורם לכאבי גב

בלט דיסק - חולשה במבנה הטבעת עלולה לגרום לבלט בהיקף הטבעת, פועל יוצא של הלחץ הפנימי של הגרעין.

בקע דיסק - מצב קשה יותר, כאשר כמעט כל סיבי הטבעת נקרעים.

פריצת דיסק - מתוארת כמצב בו חורג החומר הגרעיני של הדיסק, פורץ וקורע את הטבעת ההיקפית ומגיע למגע קרוב לאחד מהשורשים העצביים.

פריצת דיסק מתרחשת בדרך כלל באזור הגב תחתון, אך יכולה לקרות גם בצוואר ובחוליות אחרות.

מיקומה של פריצת דיסק ברוב המקרים בין החוליות L-4 - L-5, ובין החוליות L5 - S1 מאחר שמבחינה אנטומית העומס הכבד ביותר בגב מופעל על חוליות אלה. במיוחד אם נעלמת הקשת המותנית או כשיש עודף משקל. בחוליות צוואריות פריצת דיסק מתרחשת בין החוליות C3 - C7.

גורמים לכאבי גב ופריצת דיסק

• עומס יתר על הגב (הרמת משאות), עקמת או יציבה לא נכונה.
• עודף משקל.
• חוסר תנועה וישיבה ממושכת.
• מחלות הקשורות לשחיקת עצם כמו אוסטיאופורוזיס וגיל מתקדם.
• טראומה (חבלה, נפילה) שגרמה לדלקת או לפגיעה ישירה בדיסק עצמו.
• איבוד הקשת בגב כתוצאה ממתח שרירים גבוה שגורם לעומס מוגבר בחוליות.
• חולשת שרירים.

סימפטומים לפריצת דיסק

• כאבי גב חדים, לעיתים הקרנה לרגל - בירך האחורית או בצדי הרגליים. הכאב מתגבר בפעולות כמו שיעול, מאמץ וכיפוף האזור הפגוע (flexion) ונחלש בפעולות פשיטה (extension).
• תחושת נימול ברגליים, בדרך כלל ברגל אחת (הצד בעמוד השדרה בו קיימת הפריצה).
• בפריצת דיסק צווארית עשויות להיות הקרנות לאזור הפנים, כאבי ראש, כתף, נימולים והירדמות באצבעות הידיים ובמרפק.
• תחושת קור ברגליים ובגב תחתון.
• איבוד או היחלשות של רפלקס הברך או גיד אכילס.
• הגבלה בתנועת המותן.
• כאבי גב בנקודות מסוימות סביב הדיסק הפגוע.
• קושי בעמידה על קצות אצבעות / עקבים.

חשוב לדעת על פריצת דיסק

• 90% מהמקרים של פריצת דיסק הן באזור הגב התחתון.
• לא כל פריצת דיסק תהיה מלווה בהקרנה של כאב.
• אנשים שעובדים הרבה בישיבה (עבודות משרד, נהגים) ולא עושים פעילות גופנית, חשופים יותר לכאבי גב ופריצת דיסק מכיוון שבזמן ישיבה נוצר עומס רב על עמוד השדרה.

טיפול בפריצת דיסק בעזרת הידרותרפיה

מהי הידרותרפיה?

הידרותרפיה (בלטינית הידרו=מים, תרפיה=טיפול) היא טיפול במים. שיטת הידרותרפיה משמשת בעיקר לטיפול בבעיות פרקים ושלד, כמו כאבי גב הנגרמים מבלט דיסק או פריצת דיסק.

במקרה של בלט דיסק או פריצת דיסק, הידרותרפיה עובדת בכמה מישורים:

הארכת עמוד השדרה

תרגילים שמטרתם "לרווח" לכמה דקות את החוליות בעמוד השדרה ולאפשר לדיסק הפגוע לחזור למקומו הטבעי. יצירת ריווח חוליות גורמת גם להפחתת הלחץ על העצב במידה ומופעל לחץ כזה. מטרה נוספת היא להפחית את העומס על האזור הפגוע וכך להוריד את רמת הכאב.

יישום תרגילים לפשיטה (extension) פאסיבית בהתאם לאזור הפגוע (חוליות T,L,S).

תרגילים שמטרתם לבלום את יציאת הדיסק לכיוון חוט השדרה ושורשי העצבים. לאחר שהכאב דעך ניתן להתחיל בתרגילים המשלבים כיפוף (flexion) האזור הפגוע.

תיקון יציבה ועמידה לקויה

הפחתה של עומס באזורי הגב המועדים לפגיעות.
מניעה של פריצת דיסק נוספת.
יישום תבניות הליכה, יציבה ועמידה נכונות ובריאות.

חיזוק שרירים זוקפי גב (extensors) ושאר שרירי גב ושרירי בטן.
תרגילים אקטיביים לחיזוק שרירי הבטן והגב על מנת שאלו יחזיקו את המעמס של פלג הגוף העליון.

החזרת טווח תנועה מלא באזור הפגוע
המים החמימים מרככים רקמות רכות ותורמים לאלסטיות של השריר.

שחייה

יצירת תנועתיות מרבית של הגב, הגמשת וחיזוק השרירים. לימוד סגנון שחיה גב קלאסי וגב חתירה.

יש לייצר מצב בו המטופל מקבל כלים נכונים על מנת שיוכל לדאוג לבריאותו באופן עצמאי.

אימון שחייה מספר פעמים בשבוע ישיג את המטרות, ימנע פריצת דיסק נוספת וישפר את התפקוד הכללי.