סובלים מכאבי גב? נסו יוגה

פעילות גופנית מתונה ומותאמת אישית עשויה לשפר את היציבה ולהקל על כאבי גב במקומות שונים. בעזרת תרגילים מגוונים של יוגה טיפולית ניתן לשפר את היציבה ולהקל על העומס המוטל על עמוד השדרה

כ-80% מכלל מהאוכלוסייה יסבלו מכאבי גב במהלך החיים, וללא טיפול מתאים, כאבי גב עלולים להפוך למצב כרוני. כאבי גב יכולים להופיע באזורים שונים בגב, כמו בגב התחתון, העליון והאמצעי. הם מלווים פעמים רבות בבעיות נוספות כמו כאבי ראש, בעיות במערכת העיכול והקרנות לרגליים או לידיים.

 

ניתן לחלק גורמי כאבי גב לשתי קבוצות עיקריות:
• כאבי גב המופיעים על רקע של מחלות סיסטמיות, בהן הכאב הוא תוצאה של בעיה או מחלה אחרת. קבוצה זו כוללת מחלה או תפקוד לקוי של מערכת העיכול, דלקות פרקים מסוגים שונים, זיהומים וגידולים שפירים או ממאירים.
• כאבי גב עקב בעיה מכנית. קבוצה זו כוללת בעיה מקומית בשרירי הגב או הצוואר, כגון שרירים תפוסים, בעיה בחוליות עמוד השדרה כגון פריצת דיסק או בלט דיסק, או לחלופין, בעיה מולדת בעמוד השדרה כגון עקמת.

פעילות גופנית מתונה ומותאמת לבעיית הגב הספציפית, עשויה להקל על הכאבים ולשפר את ההרגשה. לסובלים מבעיות גב מומלץ לעסוק בפעילות מתונה, מאריכה ומחזקת שרירים, ופחות אירובית, שעלולה ליצור לחץ ולגרום לזעזועים בעמוד השדרה. יוגה היא אחת הדרכים הטובות לטיפול בבעיות גב.

 

יתרונות יוגה תרפיה לטיפול בכאבי גב:
• יוגה פועלת על מערכות גוף שונות במקביל. מערכת השלד-שריר, מערכת הנשימה, מערכת העיכול והתודעה. ברוב המקרים כאבי גב הם סימפטום הקשור ליותר ממערכת אחת של הגוף. ההתייחסות למערכות שונות ולקשר ביניהם, מגביר את יעילות היוגה.
• אין דרישות מוקדמות על מנת להתחיל ולתרגל יוגה טיפולית, השיטה מתאימה לכולם.
• לטיפול ערך הנשמר לאורך זמן. במהלך טיפול יוגה, המטופל לומד לתרגל באופן עצמאי אימון יוגה טיפולי קצר, הפועל לשיפור המחלה או המצב ממנה הוא סובל. את האימון ניתן להמשיך ולתרגל גם זמן רב לאחר תום הפגישות עם המטפל.
• יוגה הינה חסכונית בזמן ומעשית. אין צורך באבזרים מיוחדים או בחלל מסוים בשביל לתרגל אותה.

יוגה טיפולית הלכה למעשה:
עוד טרם הטיפול עצמו, נדרש המטפל לבצע אבחון למטופל, בו הוא מתשאל אותו לגבי אופי הבעיה והסימפטומים, וגם לגבי בריאותו הכללית, היסטוריה רפואית ואורח החיים. בנוסף, בשלב האבחון יש צורך בבדיקות של קבוצות שרירים חשובות, דפוסי יציבה, נשימה ותנועה ובדיקת דופק.
במהלך הטיפול, המטופל מתרגל טכניקות שונות של יוגה המותאמות ליצירה של איזון במערכות הגוף השונות, במטרה לשפר את תפקוד הגוף ולטפל בכאבי גב. בנוסף, המטופל לומד כיצד ליישם את התרגילים באופן עצמאי.


במהלך הטיפול נעשה שימוש בטכניקות שונות:


• תרגילי יוגה - תרגילים שונים הנעשים ללא כאב ומותאמים באופן אישי למטופל. התרגילים מאפשרים מתיחה וחיזוק של השרירים וכך לפעול לאיזון במערכת השלד-שריר.
לדוגמא: אצל רבים מהסובלים מכאבי גב תחתון, השרירים באזור זה מכווצים יתר על המידה. בעזרת תרגילי יוגה, ניתן למתוח את השרירים ולשפר את התנועתיות באזור וכך להקל על כאבי הגב.
• תרגילי נשימה - הנשימה היא תהליך בסיסי וחשוב לתפקוד הגוף. רבים סיגלו לעצמם דפוסי נשימה לקויים. איזון והעמקת הנשימה מחזקים את המטופל, מרגיעים ומפיגים מתחים. בנוסף, הם מסייעים בשיפור התנועתיות של עמוד השדרה וכך מטפל בכאבי הגב.
לדוגמא: לרבים מהסובלים מכאבי גב ישנה הנטייה להגדלה של הקמר של עמוד השדרה באזור בית החזה (הקיפוזה הטורקלית). התוצאה היא עומס על עמוד השדרה והשרירים בגב ובצוואר, העלול לגרום לכאבים במקומות שונים לאורך הגב. על ידי שיפור השאיפה בעזרת תרגילים פשוטים ניתן לפעול לאיזון הנטייה הזאת ולטפל בכאבים.
• תרגול המודעות לתנועה ויציבה נכונה – אצל רבים מהסובלים מכאבי גב קיימים דפוסי יציבה ותנועה לקויים. ליקויים אלה גורמים לעומסים לא שווים על המפרקים ועמוד השדרה.
לדוגמא: השענות על צד אחד של הגוף בזמן ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה לצור לחץ לא שווה על מפרקי הירך, עמוד השדרה והצוואר ולהוביל לכאבים במקומות שונים בגב ובצוואר.
יוגה יוצרת קשר בין הגוף, הנשימה והמחשבה וכך מאפשרת שיפור המודעות ליציבה ותנועה נכונה.
• תרגילי הרפיה ודמיון מודרך - הרפיה של השרירים מאפשרת להם התאוששות מהירה יותר בזמן עייפות או כאבים. בעזרת טכניקות הרפיה ודמיון מודרך ניתן ללמד את הסובל מכאבי גב להתמודד עם הכאבים ולהיות פחות תלוי בכדורים או טיפולים חיצוניים.