איך אפשר לחזק את מערכת החיסון של הילדים?

כל הורה מכיר את זה – החורף מגיע, וזמן לא רב לאחר מכן גם המחלות העונתיות. הילדים רגישים יותר לווירוסים וחיידקים עקב מערכת החיסון הפחות מנוסה ומפותחת שלהם. אז נכון, אפשר וצריך לחסן ובנוסף, ניתן גם לחזק את מערכת החיסון של הילדים באופן טבעי.

חשוב לדעת כי רוב מחלות החורף מתפתחות מוירוס ובניגוד למחלות שמקורן בחיידקים, , וירוס לא ניתן לחסל בעזרת אנטיביוטיקה. הטיפול המומלץ ביותר למחלה שמקורה בוירוס, הוא מנוחה, שתייה מרובה והשגחה.


אך הכי מומלץ למנוע את הופעת וירוס מלכתחילה. בדרך כלל, הופעת וירוס היא ביטוי של היחלשות מערכת החיסון. לכן, על מנת למנוע מחלות ויראליות, מומלץ לחזק את מערכת החיסון לקראת החורף, ולהיות מוכנים על כל מקרה.
חיזוק מערכת החיסון נעשה בין היתר על ידי תזונה נכונה ומתאימה לחורף.

 
תזונה נכונה חשובה עבור הילדים לא רק בגלל השפעתה המחזקת על מערכת החיסון, אלא בגלל חשיבותה באופן כללי להתפתחות תקינה של הילד.


מהי תזונת חורף מתאימה לילדים?


• פירות וירקות – ילדים צריכים לאכול פירות וירקות במשך כל ימות השנה, ובעיקר לקראת החורף. פירות וירקות מכילים ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון המחזקים את מערכת החיסון. פירות חורף, דוגמת פירות הדר מכילים כידוע ויטמין C, שתורם רבות לחיזוק מערכת החיסון. אז נכון שילדים רבים לא ממש אוהבים פירות וירקות, אבל אפשר להשתמש בצבעוניות שלהם ולחתוך אותם בצורות אטרקטיביות על מנת לשכנע את הילדים לקחת ביס...


• יוגורט – עוד מאכל בריא שמכיל חיידקים ידידותיים שמאוד יעזרו לחיזוק מערכת החיסון. למרבה הצער, גם היוגורט אינו פופולרי במיוחד בקרב ילדים. לכן אפשר להתחיל בהחלפת מעדן החלב מדי פעם ביוגורט ולהמתיק את החמיצות עם דבש או ריבה.


• בלי בשומן רווי – שומן רווי מתחמצן בקלות ויוצר רדיקלים חופשיים, שפוגעים במערכת החיסון, מעבר לכך שהוא פשוט לא בריא. ניתן למצוא שומן רווי במאכלים מעובדים ומתועשים כמו נקניקים, חטיפים, ומאכלים קפואים ומוכנים. לכן מומלץ להשקיע ולבשל אוכל טרי במקום האלטרנטיבה הקפואה.


• פחמימות מלאות – פחמימות מלאות כמו לחם מלא, פסטה מקמח מלא, קטניות ושבולת שעול מכילות סיבים תזונתיים ומחזקות מאוד את מערכת החיסון. זה הזמן להכיר לילדים דייסת קוואקר (אפשר כמו עם היוגורט, להמתיק בריבה, דבש או סוכר), ולהחליף את הלחם של הכריך בגרסת הקמח המלא.


• אומגה 3 – אם אפשר, מומלץ לשלב מדי פעם מנת דגי ים צפוני כגון סלמון, מקרל, הרינג או סרדינים בארוחות. דגים אלו מכילים כמות גדולה של אומגה 3, שמכילה תכונות אנטי דלקתיות ומועילה מאוד לפעילות מערכת החיסון. כדי להתמודד עם הרתיעה של ילדים מדגים, אפשר להגיש להם בצורת קציצות, או שניצל (בציפוי פירורי לחם).


• מים – איך אפשר בלי מים? בחורף מרגישים פחות את הצמא, אבל זה לא אומר שהגוף זקוק לפחות מים, נהפוך הוא. המים מאפשרים לכל מערכות הגוף ובכללם מערכת החיסון, לפעול כראוי. משקאות נוספים שכדאי להכניס לתפריט ככל האפשר – תה צמחים וכמובן מרק צח, אותו תמיד אפשר לקשט בשקדי מרק שכל ילד אוהב!