איך נלחמים בלחץ דם גבוה?

לחץ דם גבוה מהווה גורם סיכון עיקרי למחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי. העובדה שהוא קשה לאבחון אך בעל תופעות לוואי קשות זיכו אותו בשמו "הרוצח השקט". אז איך בכל זאת אפשר להימנע מלחץ דם גבוה?

לחץ דם גבוה מהווה גורם סיכון עיקרי למחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי. העובדה שהוא קשה לאבחון אך בעל תופעות לוואי קשות זיכו אותו בשמו "הרוצח השקט". אז איך בכל זאת אפשר להימנע מלחץ דם גבוה? 


הדרך הטובה ביותר להילחם בלחץ דם גבוה היא פעילות גופנית.
בכוחה של פעילות גופנית לגרום לירידה מיידית בלחץ הדם. למעשה, אחת התופעות ממנה מזהירים מדריכי פעילות גופנית היא ירידה חדה של לחץ דם, במעבר מפעילות לעצירה מוחלטת. תופעה זו נקראת לחץ דם בהתאוששות אוPOST EXERCISE HYPOTENSION.
את התופעה הזו ניתן כמובן למנוע על ידי הפסקה הדרגתית ומבוקרת של הפעילות
מעבר לירידה המידית בלחץ הדם, מתרחשת ירידה נוספת לטווח ארוך יותר שיכולה להימשך עד למספר שעות לאחר סיום הפעילות.
עד כמה פעילות גופנית מועילה לרמת לחץ הדם ניתן ללמוד ממחקרים שהראו כי אפילו פעילות גופנית מתונה יחסית כמו הליכה, שחייה, או ריצה קלה (תחת הדרכה מקצועית ולאחר ייעוץ רפואי) יכולה להוריד רמות לחץ דם בכ-15 מ"מ כספית בממוצע מהמדד המקורי ולעיתים אף יותר, בתלות בפרמטרים נוספים כמו תזונה, טיפול תרופתי, ואורח חיים.
ירידה ברמת לחץ דם לאחר פעילות גופנית מתרחשת במספר סוגים של פעילות גופנית, כמו פעילות אירובית או אימוני התנגדות במשקולות.


כיצד ניצור ירידה יעילה ברמת לחץ דם בעזרת פעילות גופנית?

משך הפעילות -אימון של 30 דקות ישפיע לטובה על ערכי לחץ דם ולאורך זמן, ואימון של 45 דקות אף ייתן תוצאה טובה יותר.

סוג הפעילות – אימון התנגדות (משקולות), כמו פעילות אירובית מורידים לחץ דם לאחר הפעילות. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי סוג הפעילות הגופנית אינו משפיע על היקף הירידה ברמות לחץ דם, אלא רק על משך הירידה.
לעוצמת הפעילות הגופנית לעומת זאת, אין שום השפעה על ירידת לחץ דם בסוף הפעילות.יחד עם זאת, צריך לזכור שפעילות גופנית גם מעלה ערכי לחץ דם. פעילות אירובית מעלה את לחץ הדם הסיסטולי בלבד, ואימון התנגדות מעלה גם את לחץ הדם הדיאסטולי.
עבור אנשים שאינם סובלים מלחץ דם גבוה, או אלו הסובלים מלחץ דם גבולי עד מתון, לא מדובר בסכנה, אבל עבור אלו הסובלים מערכים גבוהים של יתר לחץ דם ללא שליטה תרופתית, מדובר בסיכון שמצריך קבלת הוראות מדוייקות לפעילות מרופא והשגחה של מאמן כושר מקצועי..