טיפים למלחמה בלחץ דם גבוה

לחץ דם גבוה נקרא הרוצח השקט בגלל העובדה שהוא לא תמיד מורגש בחיי היומיום, , אולם הוא גורם לסיבוכים רבים ואף למוות.

לחץ דם גבוה הוא מצב מסוכן ביותר מכיוון שהוא מגביר בצורה משמעותית את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם ובמיוחד לשבץ מוחי ולהתקפי לב.


אצל רוב האנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, מדובר במה שנקרא יתר לחץ דם ראשוני, כלומר לחץ דם גבוה שאינו נגרם בעקבות מחלה מסוימת.


ישנן מספר דרכים המועילות להורדת לחץ דם גבוה, אך בתור התחלה נהוג להתייחס לשתי שיטות מרכזיות: שינוי אורח חיים וטיפול תרופתי.


שינוי אורח חיים להורדת לחץ דם גבוה:


• ירידה במשקל - תסייע למניעת מצב של לחץ דם גבוה מלכתחילה, להורדת לחץ דם גבוה וכן מעלה את יעילות התרופות להורדת לחץ דם, ובכך מפחיתה את כמות התרופות שיש לקחת.
• היקף מתניים - יש להקפיד כי היקף המותניים לגברים הוא פחות מ-102 ס"מ ולנשים פחות מ-88 ס"מ.
• הפסקת עישון – אם אתם מעשנים, יש להפסיק לעשן באופן מידי וכן להימנע מעישון פאסיבי. הניקוטין שבטבק ומוצריו גורם לעליה מידית בלחץ דם ומשפיע גם עד שעה לאחר העישון.
• דיאטה ייעודית להורדת לחץ דם (DASH) תכנית דיאטה זו כוללת מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים כמו פירות וירקות, מוצרי חלב דלי שומן וכן הקפדה על צריכת מזונות דלים בשומן רווי וכולסטרול.
• הפחתת הנתרן (מלח) במזון - יש לקחת בחשבון כי צריכת הנתקן המקסימלית לסובלים מלחץ דם גבוה היא 1500 מ"ג נתרן ליום. עבור אלו שאינם סובלים מלחץ דם גבוה, צריכת הנתרן המומלצת ליום היא עד 2300 מ"ג – כפית מלח.
• פעילות גופנית – פעילות גופנית של כחצי שעה עד שעה ביום כ3-4 פעמים בשבוע. השפעת הפעילות הגופנית על לחץ דם היא מהירה, ובאנשים שלא התאמנו קודם ניתן לראות ירידה בערכי לחץ דם בתוך שבועות ספורים בלבד. כמובן שכל פעילות גופנית לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה צריכה להיות מתוכננת ומתואמת עם גורם רפואי מוסמך.
• הגבלת צריכת האלכוהול – הצריכה היומית המומלצת של משקאות אלכוהוליים היא משקה אלכוהולי אחד לנשים ושניים לגברים. עבור מי שמורגל בשתיית אלכוהול, כמות מתונה יכולה גם לסייע בהורדת לחץ דם. אבל עבור אנשים שלא רגילים לשתות אלכוהול, עדיף לא להתחיל לשתות שכן החסרונות בצריכת אלכוהול במיוחד במצב של לחץ דם גבוה, עולים היתרונות.
• הפחתת גורמי סטרס – הסטרס מזיק למצב של לחץ דם גבוה ועל כן יש לנקוט בכל טכניקת הרגעה שאפשר לשם הפחתת מתחים ולחצים. גישה מודעת לקפאין – אמנם תפקיד הקפאין בעליית לחץ דם לא הוכח באופן ודאי, ניתן לבדוק האם ועד כמה הוא מזיק. מדדו את לחץ הדם כחצי שעה לאחר שתיית קפה. אם הערכים עלו ב-10 מ"מ כספית, כנראה שהקפאין מעלה את לחץ הדם עבורכם. בכל מקרה, ההמלצה היא לא לצרוך יותר משתי כוסות קפה ביום.
• מודעות- כלל ברזל בשמירה על ערכי לחץ דם תקינים ועל הבריאות בכלל, היא פיתוח מודעות לגוף ולמה שעובר עליו. היו מודעים לערכי לחץ הדם שלכם והקפידו על ביקורים תקופתיים אצל הרופא. פעולות אלו יסייעו בגילוי מוקדם של לחץ דם גבוה וכן בטיפול טוב יותר במחלה, באם קיימת.


טיפול תרופתי:


ישנם סוגי תרופות רבים המשמשים לטיפול בלחץ דם גבוה. כאשר מדובר במצבים קלים, ניתן להסתפק בשינוי אורח חיים בלבד, אך ככל שהמצב חמור יותר סביר להניח שתזדקקו לעזרה תרופתית.


טיפול תרופתי בלחץ דם גבוה יכול לנוע בין תרופה אחת בלבד ועד למספר רב של תרופות מספר פעמים ביום.


המנגנונים המרכזיים בהם פועלות תרופות המיועדות לטיפול בלחץ דם גבוה, כוללים הרפיית כלי דם, הפחתת כמות הדם אותו הלב מזרים והפחתת נפח הדם.