הקשר בין גוף ונפש: מצבי לחץ ובריאות גופנית.

כולנו חווינו מאורעות מלחיצים בחיינו. זה יכול להיות אובדן של חבר קרוב, לחץ בעבודה, מריבות משפחתיות, לוח זמנים צפוף בלימודים או בעבודה, מבחנים, ראיונות, מחלות ובדיקות רפואיות.... לעיתים לחץ הוא גורם מדרבן, אך הרבה פעמים הלחץ משתק אותנו ופוגע בהתנהגותנו וגם בבריאותנו.

תחום המחקר הקרוי פסיכו-נוירו-אימונולוגיה (Psycho-Neuro-Immunology, או בקיצור PNI) מכוון בדיוק להבנת הקשר בין הגוף, הנפש, ומערכת החיסון. החוקרים ב-PNI מנסים להצביע במדוייק על הגורמים למחלות בכדי למנוע אותן, וקושרים בין רגשות של חרדה לבין רמות גבוהות של רדיקלים חופשיים והורמוני לחץ כגון קורטיזול בגופנו. מצבי לחץ, בתיווך חמרים אלו, יכולים לגרום להזדקנות מוקדמת של העור ולהחרפה במחלות בעלות ביטוי בעור כמו פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס. בנוסף, רמות גבוהות של קורטיזול ושל רדיקלים חופשיים עלולים לפגוע בכלי הדם ובתאי הלב ולעודד יצירה של אוטמים בעורקים הכליליים המספקים את הלב. במחקר שפורסם לאחרונה, ד"ר שניידר וחבריו הראו שתרגול של מדיטציה לצורך הפחתת לחץ וחרדה הביא לירידה של כ-50% בסיכון לשבץ ולהתקף לב באנשים עם מחלת לב קיימת במהלך חמש שנות המחקר. בנוסף, תרגול המדיטציה היה קשור גם לערכי לחץ דם נמוכים יותר ולפחות דיווחים על מצבי לחץ נפשי. מחקרים אחרים קושרים בין אסטרטגיות לניהול נכון של לחץ בחיי היומיום לבין פחות הפרעות שינה ויותר הצלחה בשמירה על משקל גוף תקין.


מצבי לחץ יכולים לגרום לירידה בפעילות המערכת החיסונית כנגד וירוסים ותאים סרטניים. במחקר ותיק ומפורסם של החוקרת ד"ר קיכולט-גלייזר מארצות הברית, התגלה שתגובות מערכת החיסון היו הכי חלשות אצל סטודנטים שדווחו על בדידות או מאורעות חיים מלחיצים, דכאון וחרדה. במודל קלאסי של לחץ כרוני משמעותי, נבדקו אנשים שמטפלים בבני זוגם החולים במחלות קשות כגון אלצהיימר מתקדם, וראו אצלם רמות גבוהות של הורמוני לחץ והחלשות של המערכת החיסונית, כולל תגובת תאים מסוג NK הנלחמים בוירוסים ובתאים סרטניים, תגובה חלשה לחיסון נגד שפעת, והחלמה איטית יותר של פצעים.


בנוסף, קיימות עדויות לכך שהתערבות פסיכולוגית יכולה לשפר את ההתמודדות הפסיכולוגית והגופנית של חולי סרטן. חולים אשר מסגלים לדרך חשיבתם שינויים חיוביים בחשיבה ובתפיסה של מחלת הסרטן שלהם יכולים להשפיע על תהליכים הקשורים בגדילת הגוש הסרטני (כמו יצירת כלי דם חדשים, התפשטות גרורות ותהליכים דלקתיים), כמו גם את ההתמודדות של המערכת החיסונית עם הגידול וכמובן את איכות החיים שלהם. למעשה, קיימים מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם המנסים לחזק ולהוכיח שבעזרת התערבות נכונה להפחתת תגובות לחץ פסיכולוגיות וגופניות, ניתן אפילו למנוע חזרה של גרורות סרטניות לאחר ניתוח להסרת גידולים סרטניים. בשל הלחץ שהחולים חשים עקב הניתוח הממשמש ובא, מופרשים הורמוני לחץ דוגמת קורטיזול ואדרנלין, אשר מדכאים את מערכת החיסון בתקופה קריטית זו ומעלים את הסיכון להתפשטות של הסרטן.

ההתמודדות עם הלחץ יכולה לשפר את הבריאות, ולשם כך אפשר לנסות כמה דרכי פעולה:


1. זיהוי גורמי הלחץ: בפעמים רבות, הלחץ נובע ממקור שאפשר לתקן. פניה לטיפול פסיכולוגי יכולה לעזור לגבש ולנתח את גורמי הלחץ האלו ולפתח כלים ואסטרטגיות כדי להתמודד עימם.


2. ניטור של מצב הרוח: אם אתם מרגישים בלחץ במהלך היום, רשמו מה גרם לכם להרגיש כך, יחד עם מחשבותיכם בנושא. אולי תגלו שהגורם להרגשה הזו אינו רציני כפי שסברתם.


3. לקחת זמן לעצמכם: נסו פעמיים-שלוש בשבוע להקדיש לעצמכם "זמן אישי" של לפחות 10 דקות, במהלכן תוכלו לרענן את השקפתכם על הנעשה בחייכם, ולהרגיע את תגובות הגוף למאורעות מלחיצים. כבו את הטלפון, שהו לבד בחדר האהוב עליכם, האזינו למוזיקה, לכו לשיעור התעמלות או עשו מדיטציה.


4. לשלוט במזג: לפני שאתם מגיבים למצב מסויים, קחו כמה שניות כדי לסדר את המחשבות. ספרו עד עשר והתבוננו שוב במצב שלפניכם. אם אתם מרגישים שאתם עומדים להתפוצץ, קחו הפסקה יותר ארוכה, צאו להליכה או בצעו פעילות גופנית שאתם אוהבים.


5. לו"ז נכון: בחנו את סדרי העדיפויות שלכם והאצילו סמכויות לאחרים בנושאים נבחרים, כך שלא תרגישו מאויימים מלחץ המטלות המצטבר. בימים עמוסים, הזמינו ארוחת ערב ממסעדה או צאו לאכול בחוץ כדי לרווח יותר את הזמן העומד לרשותכם.


6. שיתוף הקרובים: מעגל חברתי ו\או משפחתי תומך יכול להקל על הסבל ולהפחית את החרדה שאתם חווים, גם בשעות משבר. אם קשה לכם להפתח בפני כולם, בחרו אנשים בודדים עליהם אתם יכולים לסמוך, או פנו לטיפול פסיכולוגי שיסייע לכם בזיהוי ובהתמודדות עם המאורעות המלחיצים בחייכם.


7. סטנדרטים נכונים: קבעו לכם אמות מידה מציאותיות, גם עבורכם וגם עבור הסובבים אותכם. אל תצפו לשלמות בכל המישורים, ונהגו בסלחנות כלפי עצמכם והאחרים.