למה אתם באמת מעשנים?

אנשים מעשנים סיגריות מסיבות רבות. חלק מדווחים שסיגריות מרגיעות אותם (למרות שפעולתו של ניקוטין הפוכה), אחרים טוענים שעישון סיגריות עוזר להם ביצירת קשרים חברתיים ויש כאלה שמשתמשים בעישון כשיטה להרזיה. אף סיבה אינה באמת טובה לעשן ולכל פעולה בה העישון עוזר יש תחליף, לכן כדאי לכם לזהות את הסיבה לעישון ולהתחיל בהליך גמילה.

הניקוטין שבסיגריה הינו סם בעל השפעה מעוררת חזקה ומיידית, והוא גורם לשחרור של כימיקל בשם דופמין במוח שאחראי על הרגשה טובה. בסיגריה קיימים מרכיבים רבים שפעולתם הממכרת עדיין לא ידועה. בשל ההשפעה הזו, המעשנים מקשרים בין הטעם והריח של הסיגריה להרגשה הטובה שהם מקבלים בעת העישון. החברות המייצרות סיגריות יודעות את כל התכסיסים להפעיל את הקישור הזה ולגרום לאנשים להמשיך לעשן.


ניקוטין הוא גם החומר שאחראי על ההתמכרות לעישון ולתסמיני גמילה מעישון, הכוללים כמיהה לסיגריה, רגזנות כלפי הסביבה, חרדה, קשיים בריכוז, חוסר נחת ובעיות שינה. מעשנים רבים טוענים כי הם מעשנים כדי להתמודד עם חרדה ולחץ, אך למעשה הניקוטין עצמו הוא חומר מעורר ולא עוזר בהרגעה. המעשנים מאמינים בעזרתן של סיגריות, כי שאיפת הניקוטין מונעת את תסמיני הגמילה ותו לא. ואמנם גמילה מעישון יכולה להיות קשה לאנשים רבים, אך התועלת בגמילה מעישון סיגריות שווה את זה.


כמובן שיש גם את המעשנים החברתיים, הנהנים מעישון עם עמיתים וחברים קרובים בהפסקות, ומנצלים את הסיגריות כדי להכיר אנשים חדשים וליזום שיחות. מעשנים רבים מדווחים כי הם מרגישים יותר בטוחים בעצמם כאשר הם אוחזים בסיגריה בוערת בידם. סיבות נוספות כוללות גם עישון מתוך שיעמום או מתוך מחשבה שעישון מדכא תיאבון ומסייע בהרזיה.


למה כדאי להפסיק לעשן?


קיימות סיבות טובות להתחיל גמילה מעישון, ולכל אדם יש מוטיבציות אחרות שיכולות לגרום לו להפסיק לעשן. להלן כמה סיבות אפשריות, אולי אחת מהן (או יותר) מתאימות במקרה שלך?


1. שיפור הבריאות: באופן חד משמעי, גמילה מעישון בכל גיל מעלה את תוחלת החיים ומורידה את הסיכון לחלות במחלת הסרטן. למעשה, תוך 8 שעות אחרי עישון הסיגריה האחרונה, רמות הפחמן החד- חמצני הרעיל ורמות החמצן בדם חוזרות לרמה נורמלית.

רק כעבור יומיים מהסיגריה האחרונה, הריאות מתחילות להתנקות מהפחם והרעלים שהצטברו בהם, וחושי הטעם והריח חוזרים להיות חדים יותר. כעבור שלושה ימים מורגשת הקלה בנשימה, תוך תשעה חודשים השיעול וקוצר הנשימה שנגרמו בגלל העישון מוקלים, ואחרי מספר שנים יש ירידה משמעותית ביותר בסיכוי ללקות בהתקף לב או לחלות בסרטן הריאות. עישון גם יכול להוריד את הפוריות ולמנוע כניסה להריון.


2. חסכון בכסף: מחירי הסיגריות מאמירים מידי כמה חודשים, ואנשים משלמים סכומים גבוהים על מנת להתמיד בהתמכרותם ובדרדור בריאותם. עדיף להשקיע את הסכום הזה במשהו חיובי, כמו מנוי לחדר כושר, תחביב, או פעילות מהנה עם המשפחה. גם עלות הטיפולים הרפואיים (ביקורים אצל רופאי הריאות, או אשפוזים בגלל זיהומים בריאות), טיפולי הלבנת שיניים והצערת העור ייחסכו מכיסכם.


3. בריאותם של הסובבים: המעשן לא רק הורס את בריאותו שלו, אלא גם את של בן / בת הזוג, הילדים וכל מי שנחשף לעשן, כי גם עישון פסיבי הינו הרסני למערכות גוף רבות. ילדים רגישים לעשן סיגריות במיוחד, ועלולים לפתח מחלות ריאה ואסטמה עם התבגרותם.


4. שיפור המראה החיצוני: עישון מזיק לעור ומעודד הווצרות קמטים. עשן הסיגריות נדבק לגוף ולבגדים ומכתים את האצבעות והשיניים. בטווח הארוך, עישון יכול לגרום לבעיות בזרימת הדם, להווצרות של נגעים נמקיים ואף לכריתת אצבעות וגפיים.


יש הרבה יתרונות לגמילה מעישון. ההפסקה עצמה היא הפרס החשוב ביותר, אך חשבו כיצד תוכלו לתגמל את עצמכם כשתפסיקו לעשן וגם במי תוכלו להעזר ברגעים הקשים.

קיימות תרופות המסייעות בגמילה מעישון ובהתמודדות עם תסמיני הגמילה (כמו תחליפי ניקוטין) וכן קבוצות תמיכה או טיפול פרטני שמכוון לעזור לכם להצליח. אין צורך לעבור את התהליך לבד.

בנוסף, הקפידו על תזונה מאוזנת (למאכלים יהיה טעם הרבה יותר טוב מרגע שתפסיקו לעשן) ועל פעילות גופנית קבועה ומעניינת שתוסיף לבריאותכם.