פחות סיגריות יותר קילוגרמים: מה הקשר בין הפסקת עישון ועליה במשקל?

יעיד כל מעשן ותיק שהניקוטין והסיגריות מסייעים לו לאכול פחות ולשמור על המשקל. אבל מה קורה כשמפסיקים לעשן? כל הסיבות לעליה במשקל עם הפסקת העישון ואיך אפשר לעצור אותה

העישון ידוע כסיבת המוות הניתנת למניעה המובילה בעולם לתמותה ותחלואה. עישון מהווה גורם סיכון לסרטן ריאות ומחלת ריאות כרונית, סרטן הפה, סרטן צוואר הרחם בנשים וסרטנים נוספים, מחלות לבביות וטרשתיות, סוכרת ומחלות מעי מסוימות.


לפיכך, הפסקת עישון היא אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע מחלות ופגיעה בבריאות שלנו. אולם, במקרים רבים מעבר נלווית לתהליך הפסקת עישון עלייה במשקל. הקשר בין הפסקת עישון לעליה במשקל ידוע כבר שנים רבות. הניקוטין אשר מצוי בסיגריות גורם לדיכוי תיאבון, לאכילת ארוחות קטנות יותר ולמרווחים גדולים יותר בין הארוחות, ולכן הפסקת צריכתו גורמת לעליה בתיאבון.


למה הפסקת עישון גורמת לעליה במשקל?


• הניקוטין מזרז את פעילות המעי וגורם למעבר מהיר של המזון בו, בלי ספיגה מלאה של חומרים תזונתיים. הפסקת העישון גורמת לשהייה ממושכת יותר של המזון במעי.


• ניקוטין מעלה את הפרשת הנוירו-טרנסמיטרים סרוטונין, דופמין ונוראדרנלין במוח, מה שעשוי להסביר את פוטנציאל ההתמכרות שלו מצד אחד וגם את הירידה בתיאבון מצד שני, מאחר שאכילה מפעילה את אותם מנגנונים שמופעלים על-ידי הניקוטין במוח. בנוסף, מחקרים הראו שסרוטונין באזורים ספציפיים במוח גורם לירידה בתיאבון. לניקוטין יש קשר גם להורמונים אחרים המווסתים את התיאבון, דוגמת לפטין.


• מחקרים חדשים מוכיחים שניקוטין מגביר את הקצב המטבולי הבסיסי של גופנו (BMR), והפסקת העישון גורמת לירידה של עד 16% ב-BMR. אבל אל תזדרזו להאשים את הפסקת העישון בעליה במשקל, החוקרים מדווחים שירידה זו יכולה להסביר עד 40% בלבד מהעליה במשקל לאחר הפסקת העישון.


• הסבר נוסף לעליה במשקל קשור לכמות השומן הנשרפת בגוף. אנשים מעשנים משתמשים יותר במאגרי השומן שלהם לאנרגיה בזמן שאינם אוכלים (הרי ניקוטין גורם לירידה בתיאבון). עם הפסקת עישון, פחות שומן מתבזבז לצורך אנרגיה.


אם רק לציין את המובן מאליו: מבחינה בריאותית, הפסקת עישון חשובה יותר מאשר עליה מתונה במשקל.
המחקרים מדווחים על עליה של עד חמישה קילוגרמים לאחר הפסקת עישון, כשרוב המשקל עולה בשלושת החודשים הראשונים לאחר ההפסקה. זכרו שההישג החשוב הוא שיפור מיידי וממושך בבריאות הלב, כלי הדם, הריאות ולמעשה כל הגוף, וזה מנצח מידת ג'ינס קטנה יותר.


טיפים לשמירה על המשקל לאחר הפסקת עישון


כדי לא להתחרט על הפסקת העישון בגלל העלייה במשקל, כדאי להקפיד על כמה כללי תזונה והתנהגות בסיסיים, שיסייעו לכם לשמור על המשקל גם לאחר הגמילה מהניקוטין ויסייעו לכם להתרחק מהסיגריות.


1. הקפידו על תפריט מאוזן, על ארוחות מסודרות ומנות בגודל סביר. אכלו לאט ותהנו מהאוכל. אל תיכנסו לדיאטה מחמירה במיוחד, שכן הקושי והרעב ידחפו אתכם לחזור לעשן.


2. הימנעו מנשנושים: אם בעבר הצורך ל"משהו בפה" נפתר על-ידי עישון סיגריה, כדאי שתמצאו תחליף בריא: שתו מים, לעסו מסטיק ללא סוכר, או אכלו ירק כגון גבעול סלרי או מקלות גזר, שגם אפשר לקחת לעבודה בנוחות. המנעו מאכילת קלוריות ריקות ולא בריאות כמו חטיפים מעובדים רווי שומן ומלח, עוגות ומאפים. הגבילו את כמות המאכלים השמנים ואלו שמכילים כמות גדולה של שומנים, כמו אגוזים ושקדים.


3. פעילות גופנית תסייע להעלאת קצב חילוף החומרים, ותגרום להרגשה טובה יותר עקב שחרור אנדורפינים, והפעלת מנגנונים הקשורים לסרוטונין, דופמין ונוראדרנלין במוח, כולם קשורים לשיפור במצב הרוח. בנוסף, פעילות גופנית יכולה להבריח את השעמום שגורם לנו לנשנש. עם זאת, מחקרים לא הצליחו להוכיח באופן חד משמעי שפעילות גופנית מונעת את העליה במשקל לאחר הפסקת עישון.


4. ישנם טיפולים תרופתיים המסייעים לגמילה מעישון והנפוצים ביותר הם תחליפי-ניקוטין כמו מסטיק ניקוטין או מדבקת ניקוטין, ותרופות שונות כגון בופרופיון ("זייבן"), ורניקלין, ופלואוקסטין. מחקר מקיף ועדכני מהשנה האחרונה מציין שהטיפולים האלו מסייעים לשמירה על המשקל או עוצרים את העלייה במשקל לאחר הפסקת עישון, בעיקר השימוש בתרופה בופרופיון. חשוב לזכור שעם הפסקת הטיפול, קיים סיכוי לעליה מסוימת במשקל. תמיד מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני נטילת התרופות.


5. קבלו עידוד ותמיכה מהקרובים אליכם: שתפו את בני המשפחה והחברים במאמצים להימנע מעישון, וספרו על החשש מעליה במשקל. כך תוכלו לקבל תמיכה, לשפר את מצב הרוח ולהימנע מהכמיהה למזון מנחם או לסיגריה נוספת.

בהצלחה!