בלי קסמים: מדוע דיאטות הפלא אינן עובדות?

צריכה קלורית נמוכה, חוסר התאמה אישית והרעבה הם רק חלק מהנזקים שדיאטות הבזק עלולות לגרום לנו.

במסגרת אידיאל היופי הרזה, אחת התופעות המדאיגות ביותר היא עליה חדה בשימוש בכדורי הרזיה. לכאורה, מדובר ב"כדורי פלא" שאמורים להפוך אותנו לרזים וחטובים ללא השקעה או מאמץ. אבל הבטחות היצרנים לא תמיד תואמות את המציאות. דיאטות וכדורי הפלא מותירים רבים מאוכזבים, לא רק בגלל קצב או חוסר הקצב של הירידה במשקל, אלא גם בגלל תופעות לוואי אחרות ואף עליה קלה במשקל עם סיום נטילת הכדורים.


אז מדוע זה קורה? יש מספר סיבות:


הגבלות חמורות מדי
דיאטות בהן האיסורים רבים ומוגזמים כמו למשל בדיאטות שבהן אוכלים כל היום רק סוג מזון מסוים, או דיאטה המתבססת על הפרדה של פחמימות וחלבונים.
האיסורים והמגבלות של הדיאטה לא רק יוצרים תפריט משעמם שקשה לעמוד בו, אלא גורמים לנו לחשקים למזון אסור ואף מורידים את המוטיבציה.


הרעבה
ברוב המקרים, דיאטה מצמצמת את הצריכה הקלורית בצורה חדה מדי, עד כדי מצב של צום, מה שמקשה מאוד על אנשים, ובצדק, להתמיד לאורך זמן. מעבר לקושי להתמיד, הגוף עלול להגיע למצב של הרעבה ולהינזק בריאותית כתוצאה מהמחסור התזונתי.


חוסר איזון
המון דיאטות פלא אינן מתחשבות בהרכב התזונתי המומלץ לארוחה. ברוב המקרים, תפריט הדיאטה אינו מכיל את כל הרכיבים החשובים לגופינו כמו פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים בכמויות הנכונות.


חוסר התאמה אישית
דיאטות פלא עובדות לרוב על עקרון אחיד לכולם ואין התייחסות לתכונות הפיזיולוגיות והנפשיות שלנו. במסגרת תהליך ההרזיה לא נלקחים בחשבון העדפות, סדר יום, סוג העבודה, מעמד סוציו-אקונומי ועוד.


אין שינוי בהרגלי אכילה
במידה שאכן ירדנו במשקל, רוב הדיאטות אינן נותנות לנו כלים ובסיס ללמוד איך לשמור על ההישג ואיך לאכול ולנהוג באוכל לאחר סיום תקופת הדיאטה. הרי אי אפשר (ואפילו מסוכן) להמשיך בדיאטה קיצונית כשגרת חיים.
• התעלמות מחשיבות הפעילות הגופנית
מעבר לכל תרומותיה של פעילות גופנית לבריאותנו, יש לה גם חלק חשוב בשמירה על המשקל. דיאטות רבות אינן מתייחסות לצורך בביצוע פעילות גופנית, אלא רק להרכב הקלורי.


דיאטה מאטה את חילוף החומרים
דיאטות רבות מבוססות כאמור על הגבלה קלורית נוקשה, כלומר, אוכלים פחות ממה שהגוף "שורף" במהלך היום וכתוצאה מכך מתאפשרת ירידה במשקל. אולם עליה וקוץ בה, הגבלה קלורית מביאה את גופינו להאטה בקצב חילוף החומרים. כתוצאה מכן הגוף נוטה לאגור כל מזון בתור שומן ומכך נובעת עלייה חוזרת במשקל.


חוסר היציבות והשינוי המהותי באורח החיים שמציעה דיאטה, גורמת לכך שבמוקדם או במאוחר מתרחש המשבר ואנחנו מתחילים לאכול ללא שליטה (או במקרה הטוב חוזרים לתפריטנו השגרתי מבלי לעשות שינוי בהרגלים). בשני המקרים תתרחש עלייה במשקל של מספר קילוגרמים נוספים.


כשאנו מעוניינים לרדת במשקל, עלינו להבין שדרוש שינוי כולל באורח החיים שלנו ולא כניעה זמנית לדיאטה חריפה, שלאחריה נוכל לחזור להרגלנו. רצוי להתייעץ באנשי מקצוע כמו דיאטן/ית, שיילוו אתכם ויוכלו להנחות אתכם בתהליך הרזייה נכון, להגדיר יעדים ריאליים ולהתאים את ההמלצות באופן אישי.