כיצד הסטרס משפיע על מערכת העיכול?

כשלא מתגלה סיבה גופנית לקשיי עיכול, ייתכן שהם נגרמים מלחץ נפשי

בקצב החיים המודרני אנו נדרשים לתפקד באופן אופטימלי ללא קשר למצבנו הפיזי או הנפשי. הדרישה הזאת לא תמיד הגיונית וגורמת לרבים לסבול ממתח ועקה נפשית שמשפיעה לרעה על כל מערכות הגוף. פעולתה התקינה של מערכת העיכול, למשל, עלולה להיפגע כתוצאה ממתח נפשי. התסמינים עלולים להתבטא בעצירות, שלשולים, תסמונת המעי הרגיז, כיב קיבה ועוד.


מתח נפשי עלול לגרום לבעיות גופניות נוספות, למשל לקשיים בנשימה, אלרגיות, עייפות, חוסר ריכוז, כאבי ראש, ונדודי שינה. לאורך זמן, מתח נפשי אף עשוי להחליש את המערכת החיסונית.


פעולה תקינה של מערכת העיכול מושפעת מסוג המזון והכמות אותה אנו צורכים. כדי להפחית את השפעת המתח הנפשי על העיכול, להקפיד לצרוך מזון מתאים ובכמויות מאוזנות.


• הקפידו לאכול חמש ארוחות ביום. שלוש ארוחות עיקריות ועוד שתי ארוחות ביניים קלות.
• אכלו מדי 3-4 שעות, תוך הקפדה על כמות סבירה של מזון בכל ארוחה.
• התרכזו בפעולת האכילה, התיישבו סביב שולחן ללא הסחות דעת.
• לעסו את המזון באיטיות.


כללים אלו יתרמו לעיכול יעיל של המזון ותחושת שובע לאורך זמן. רצוי להימנע ככל האפשר ממזונות מעובדים ולהרבות באכילת מזונות ביתיים וטריים. כמו כן, מומלץ להימנע ממזונות מטוגנים, מתובלים מאוד ועתירי שומן. אלו מאריכים את שהות המזון בקיבה ומקשים על פעול העיכול. העדיפו אכילת מזונות עשירים בסיבים דוגמת דגנים מלאים, קטניות, ירקות טריים ומבושלים. הוסיפו גם כשתי מנות פרי ליום.


גם הנוזלים משפיעים על תפקוד מערכת העיכול לטוב או לרע. מעבר לעובדה כי חשוב להקפיד על צריכת נוזלים מספקת, השתייה צריכה להיות ללא ממתיקים ותוספים מלאכותיים. בנוסף שילוב יומיומי של יוגורט פרוביוטי יתרום אף היא לשיפור העיכול.