לשתות או לא לשתות: האם חלב ומוצריו מזיקים או מועילים לבריאות?

הוא מכיל חלבון, סידן וויטמינים הדרושים לגוף, אבל מחקרים מגלים שהוא גורם להשמנה, דלדול עצם ואקנה. הוויכוח על נחיצות החלב בתפריט מבלבל את כולם

באחרונה גוברים הקולות נגד החלב ומוצריו גם מפי רופאים ומוחים. מה בסיס ההתנגדות לחלב? שנים רבות דווקא היללו את החלב וסגולותיו, ורק העוסקים ברפואה אלטרנטיבית לא תמיד הסכימו.


תחילה נציין את תכונותיו החיוביות של החלב, שאין עליהן עוררין:


• מספק אנרגיה


• מכיל ויטמין A שהגוף זקוק לו לראיית לילה תקינה, למערכת הרבייה והחיסון וכן לתהליך הגדילה.


• מכיל ויטמין B2 החיוני להפיכת המזון לאנרגיה.


• מכיל ויטמין B12החיוני לייצור תאים ברקמות ואיברים שבהם מתרחש יצור רב של תאים (מח העצם ומערכת העיכול). כמו כן הוויטמין הכרחי לתפקוד תקין של מערכת העצבים, לייצור של שומנים וחלבונים ולמניעת אנמיה.


• מכיל ויטמין D החיוני לצמיחה ולבנייה של מסת העצם, השיניים ופעילות השרירים.


• מכיל אשלגן - חשוב לשמירת מאזן הנוזלים, האלקטרוליטים והחומציות בגוף. כך הוא שומר על תפקוד נורמלי של תאי הגוף. בנוסף האשלגן עוזר במניעת עלייה בלחץ הדם כתוצאה מצריכה עודפת של מלח, ומפחית את שחלוף העצם.


• מגנזיום - משתתף בבניית העצם. מסייע בהפקת אנרגיה מהמזון. כמו כן הכרחי בתהליכי התכווצות והרפיית השרירים ולהעברת גירויים עצביים.


מחקרים שונים מוכיחים שלחלב סגולות טובות מלבד אספקת כמות וזמינות גבוהות לסידן ולשמירה על משק סידן תקין. למשל:


1. שמירת משקל גוף - מחקרים אחרונים מגלים שצריכת מוצרי חלב דלי שומן עשויה להועיל יותר בירידה במשקל, להפחתת אחוזי השומן, לשיפור חילוף החומרים ולשמירה על המשקל החדש לאורך זמן.‏


2. מחקרים חדשים מגלים שצריכת מוצרי חלב קשורה בסיכון נמוך לפתח תסמונת מטבולית וכן סרטן מסוגים שונים, ובפרט סרטן המעי הגס.


3. צריכת כמות מספקת של סידן, ויטמין D ומוצרי חלב עשויה לסייע במניעת סוכרת מסוג 2.‏


4. מניעת מחלות לב - מוצרי חלב דל שומן מסייעים לאיזון לחץ הדם. הם גם עשויים להגן מפני מחלות לב, בזכות ההשפעה על גורמי סיכון כמו יתר לחץ דם, השמנה וכולסטרול גבוה. ארגון הלב האמריקני המליץ באחרונה על צריכת שלוש מנות מוצרי חלב דל שומן ביום.‏‏


5. השלמת תזונה – נמצא כי מתוך שבעה רכיבים שנמצאים בכמות בלתי מספקת בתזונה, חלב, גבינה ויוגורט מכילים ארבעה (סידן, אשלגן, מגנזיום ו-ויטמין A הנחוצים למבוגרים) ושלושה (סידן, אשלגן, מגנזיום) הנחוצים לילדים.‏‏


6. תזונה מספקת ואיכותית - מוצרי חלב מכילים רכיבי מזון רבים: חלבון איכותי, סידן, אשלגן, מגנזיום, אבץ, ויטמינים מקבוצת B, A ו- D. החלב מספק ריכוז גבוה של רכיבי מזון חיוניים ביחס לכמות הקלוריות שבו.‏‏


7. בריאות הפה - רופאי שיניים ממליצים על חלב כבטוח לשתייה בין הארוחות. צריכת חלב קשורה גם בשכיחות נמוכה יותר לעששת ודלקות חניכיים. כמו כן, הקזאין, הסידן והזרחן שבגבינה מגנים על אמייל השן מפגיעה.‏‏


8. מחקרים עדכניים מראים שחלב הוא משקה מתאים לעוסקים בספורט. שתיית חלב לאחר אימון כושר או כוח מגבירה את חילוף החומרים וסינתזת החלבונים בשריר. כך השריר נבנה מהר יותר ובצורה משמעותית יותר. צריכת חלב גם יעילה במיוחד להשבת הנוזלים לגוף ולשיקום הגליקוגן בשריר.


חלב – למה לא?


מאידך, בשנים האחרונות צצים גם מחקרים הקושרים חלב לגורמים כמו:


1. השמנה - למרבה הפלא, במחקר שנעשה בארה"ב נמצא שחלב דל שומן גרם ליותר השמנה מאשר חלב מלא. נמצא כי ילדים בגילאים 9 עד 14 המרבים לשתות חלב, משמינים יותר. אבל ההפתעה המרכזית של המחקר הייתה העובדה שילדים ששתו חלב דל שומן (בעל 0%-1% שומן), היו שמנים יותר מילדים ששתו חלב מלא (3% שומן).


2. כוס חלב מלא מכילה 150 קלוריות, כוס חלב רזה מכילה 100 קלוריות, וכוס חלב נטול שומן מכילה רק 85 קלוריות, אך החוקרים הסבירו כי הילדים שתו חלב רזה בחופשיות רבה יותר, ולכן האפקט המצטבר היה מזיק יותר מאשר בשתייה מתונה של חלב מלא.


3. סיכון מוגבר לאקנה - נמצא קשר סטטיסטי בין צריכת חלב להחמרה באקנה.

4. אוסטאופורוזיס - יש הטוענים שצריכת חלב עלולה להוביל לדלדול עצם (אוסטאופורוזיס) במיוחד אצל נשים בגיל הבלות ואחריו.

המתנגדים לצריכת חלב פרה מציינים רשימה ארוכה של נזקים בריאותיים הנגרמים מצריכתו, ומסתמכים על חלק מהסטטיסטיקות, ועל חלק מתוצאות מחקרים שנעשו בנושא. לדעתם יש קשר בין צריכת חלב לבין מחלות שונות כגון סרטן, מחלות כלי דם ולב.


לטענת מתנגדי צריכת החלב, הנתונים המצדדים בצריכתו, מקורם באינטרסים של יצרני החלב המשקיעים כסף רב בפרסום מוצריו. לדעתם יש הטיה מכוונת של תוצאות מחקרים ו ודעת מומחים לטובת עידוד צריכת ומוצריו.


בנוסף לנימוקים מתחום הבריאות, יש מי שנמנעים מחלב מסיבות מצפוניות.


הדוגלים בטבעונות מתנגדים לצריכת כל המוצרים מן החי ודוגלים בנימוק שהפקתם כרוכה בניצול לרעה של בעלי חיים ובגרימת סבל להם.


מבולבלים? העצה שלי היא למצוא את שביל האמצע. אפשר לצרוך חלב, אבל חשוב להיות קשוב לתחושות הגוף ולא לצרוך כמויות מוגזמות.