מאיפה הרעב באמת מגיע?

האם אתם נאבקים במשקל במשך שנים ולא מצליחים לרדת? אם בכל פעם הרעב הכריע אתכם וגרם לכם להישבר, אולי המפתח לשינוי טמון בהבנת הסיבות האמיתיות לרעב שלכם

הגוף יודע מהי נקודת השובע שלו בדרך כלל. לכן ההמשך מנקודה זו מקורו במקום אחר – הרגשות שלנו. דוגמא לכך ניתן לראות אצל תינוקות אשר מפסיקים לאכול בנקדות השובע, וניזונים ממנות קטנות בתדירות גבוהה.


אז מדוע אנחנו לא ממשיכים באותה הגישה לאכילה גם בבגרותנו?


החוויות שאנו עוברים במהלך תקופות הילדות וההתבגרות מעצבות אותנו ומשפיעות על כל פן בחיינו, כך גם בנושא התזונה. עבור רבים, אוכל קשור לא רק לצורך פיזי לשרוד, אלא בצרכים רגשיים עמוקים יותר שמקורם בזיכרונות, תחושות ורגשות שלנו כלפי אנשים בחיינו או דברים שחווינו. מכך נגזרת פעמים רבות גישתנו הכללית לאכילה. דוגמא טובה היא כאשר אוכל מתקשר לזיכרונות מאושרים הוא הופך לגורם מנחם בחיינו, מה שמביא אותנו לאכול בעתות מצוקה ולא תמיד מתוך רעב. רגשות אלו לא מנחים רק מה נאכל אלא גם כמה נאכל.

לפיכך האכילה ממלאת אצלנו תפקיד גדול יותר מהזנת הגוף והמוח בלבד.

לכן, הדבר החשוב הוא קודם כל לזהות מאפיינים של אכילה רגשית באורח חיינו. מתי אנחנו בעצם אוכלים כתגובה לכעס, עצב או שמחה? כמה אנחנו אוכלים ומה? ברגע שנהיה ערים לבעיה, המודעות תהווה גורם מרכזי בדרך לפתרון.

וכשם שהאכילה היא רגשית, גם ההחלטה להתחיל בדיאטה שבאה מאותו המקום נושאת בחובה סיכון, שהרי מכאן באות כל מיני דיאטות בזק שרק גורמות לנו לאכול יותר. לכן ההחלטה על החתירה לירידה במשקל צריכה להיות בדרך שתתאים לארוח החיים שלנו ומתוך מטרה לשינוי כולל באורח החיים ולא שינוי נקודתי בהרגלי האכילה. המטרה היא לעבוד עם הגוף ולא נגדו.

יתרה מכך, כשאנחנו מחוברים לצרכים שלנו, ופועלים קודם כל על מנת לשפר את הבריאות ולאחר מכן ליהנות מתוצאות כמו ירידה במשקל, ניתן ליהנות משוקולד או גלידה מדי פעם, כאשר האכילה מגיעה ממקום מודע ומבוקר ולא מתוך דחף בלתי נשלט, שיגרור אחריו תחושות אשמה.

איך נמנעים מאכילה רגשית?

לשם התחלה מומלץ להיוועץ בתזונאי/ת מוסמך/כת ומנוסה ולמצוא ביחד את נקודות התורפה, כדי לדעת באילו מצבים קשה לנו יותר לעמוד בפני פיתויים קולינריים ולהיערך בהתאם. כך ניתן למצוא פתרונות מעשיים. אז איך נגע לזהות מתי אנחנו רעבים כי הגוף צריך אוכל ומתי הרעב שתוקף אותנו מגיע ממקום שאינו צורך פיזי? תתפלאו, אבל יש הבדלים בתחושות ובסוג הרעב אפילו שיעזרו לכם לזהות את ההבדל בין רעב אמיתי לתגובה למצוקה רגשית:

רעב גופני מתאפיין ב-

• התפתחות הדרגתית – לא תמצאו את עצמכם פתאום מתים מרעב
• מגובה בתחושות גופנית, כמו בטן "מקרקרת"
• מופיע כשעות לאחר הארוחה הקודמת
• נעלם כאשר מגיעים לתחושת מלאות מתונה
• לא מתפתחים רגשות אשם על עצם האכילה בסוף הארוחה
• בחירת המזון נעשית בצורה יותר רגועה ומודעת, לדוגמא כאשר אתם באמת רעבים, גם פירות וירקות נראים מושכים ומגרים

רעב רגשי מתאפיין ב-

• מופיע בפתאומיות
• במקרים רבים, מושפע בעיקר מהעיניים ופחות מהבטן
• מגיע בעיקר כתשוקה ספונטנית
• מופיע בצורה לא סדירה
• תחושת הרעב ממשיכה גם אחרי שאתם מלאים
• האכילה גוררת איתה גם תחושת אשמה ובושה
• רעב רגשי הוא רעב הדורש מזונות מסוימים לסיפוק – כמו מתוקים למשל
• האכילה מהירה

ניהול סדיר של יומן אכילה יכול לעזור לכם למפות בצורה טובה את הרגלי האכילה שלכם בתחילת התהליך ועל פי ניתוחו אפשר להגיע לתובנות שיעזרו לכם בדרך לשינוי המיוחל!