קפה - טוב? רע? כמה ואיך?

קפה, זה שכולנו שותים יום יום והוא אולי המשקה הנפוץ ביותר בעולם אינו בהכרח טוב לבריאותנו ויש להפעיל משנה זהירות בצריכה בלתי מוגבלת שלו

ד"ר שרה קפלן, Ph.D ,R.D   דיאטנית ראשית, מאוחדת

קווים לדמותו של הקפה 
מקור השם קפה במילה הערבית "קהווה" שהוא קיצור השם אל בון-יין הפול. יש הטוענים כי מקור השם בממלכת קאפא שבאתיופיה, שהיא כנראה מקורו של צמח הקפה.
בקרב הקהל, הקפה מייצג שם כולל למשקאות קרים וחמים מסוימים המבוססים על שמנים ארומאטיים המופקים מפולי צמח הקפה. התמציות מופקות מהפולים על ידי קלייתם וטחינתם והחליטה או הבישול של האבקה המתקבלת במים.
קפאין נצרך מידי יום בכמויות קטנות על ידי מיליארדי אנשים בעיקר במשקאות כקפה, תה, וקולה לעיתים רבות על מנת לנצל את התכונות המעוררות של הקפאין,

היסטוריה
הנפוץ מצמחי הקפה הוא קפה ערבי (caffea Arabica ) אם כי יש מיני צמחים אחרים שהתגלו באפריקה.
מקור אגדי מספר על המיסטיקן הסופי תימני , שייח אש-שאדילי, שראה ,בזמן סיורו באתיופיה, כי העיזים מתנהגות באופן חיוני במיוחד . כשטעם את הפולים שאכלו העיזים, חווה גם הוא את אותה חיוניות. ואכן באתיופיה נהוג לאכול את פולי הקפה ולא להכין מהם משקה.
הנזירים האתיופיים נהגו ללעוס את הפולים כדי לשמור על ערנותם. במשך הזמן נדד הקפה עם הסוחרים לתימן שם החלו גם לגדלו.
ב 1857 פרסם עבד אל קאדר אל ג'אזירי חיבור על ההיסטוריה והמחלוקות החוקיות סביב הקפה שנקרא "אומדת אל ספווא פי היל אל קהווה". אל ג'זירי מתאר את ההתפשטות הקפה צפונה מתימן למכה ולמדינה ומשם לערים הגדולות של העולם המוסלמי- קהיר, דמשק, בגדד ואיסטנבול.
הוא מתאר כי ב1511 נאסרה שתיית הקפה במכה ובשנת 1532 נאסרה שתייתו גם בקהיר. מאידך ב1554 נפתח בית הקפה הראשון באיסטנבול.
המסחר הער בין ונציה לארצות צפון אפריקה הביא את הקפה לאירופה: איטליה, אנגליה צרפת ואוסטריה.בעקבות הקולוניציה הצרפתית הגיע הקפה למרטיניק ואיי הודו המערבית. בסוף המאה ה-19 וה20- הפכה ברזיל ליצרנית העיקרית של קפה בעולם ואחריה הלכו קולומביה, גואטמלה ואינדונזיה.
ב1958 וב 1978 קבל הקפה אישור בטיחותי GRAS (generally recognized as safe ) על ידי ה-FDA .

קפאין, קווים לדמותו
הקפאין נחשב לסם פסיכואקטיבי ממריץ המצוי בעיקר בפולי קפה, אך גם בגואראנה, עשב המאטה, עלי הקקאו והתה ובכמויות קטנות גם בפולי קקאו. ניתן למצוא את הקפאין בכמויות קטנות יותר גם במשקאות כקולה, שוקו ובשוקולד.
הקפאין הוא אלקלואיד, בעל צבע לבן ,בעל טעם מר וללא ריח.


אופן פעולתו בגוף
הקפאין חוסם את קולטני האדנוזין (( Adenosin ATP שבתאי מערכת העצבים המרכזית.ׁ(למעשה הוא פועל על כל תאי הגוף כי בכולם קיימים קולטני אדנוזין). תהליך זה מתרחש כל הזמן וגם בזמן השינה. מולקולות הקפאין הדומות לאדנוזין, נקשרות לאותם הקולטנים של האדנוזין , אך לא גורמות להאטת פעילות התא. במקום זאת הקפאין חוסם את הקולטנים ומונע את פעילות האדנוזין. כתוצאה מכך הפעילות העצבית המוגברת גורמת לשחרור ההורמון אפינפרין (אדרנלין) שבתורו גורם למספר תופעות כגון הגברת קצב הלב, עליית לחץ הדם, הגברת זרימת הדם לשרירים, הפחתת זרימת הדם לעור ולאברים הפנימיים ושחרור גלוקוזה על ידי הכבד.
בנוסף, הקפאין ,הדומה לאמפטמין, מעלה את רמת המוליך העצבי דופמין במוח.

קפה ובריאות
תכונתו הפרמקולוגית העיקרית של הקפה הינה גירוי מערכת העצבים המרכזית, גירוי מערכת הנשימה, קצב הלב והשפעה משתנת.
הקפאין ידוע כ"מעלה" את לחץ הדם , מגביר הדופק ונחשב כיעיל וממריץ פעילות גופנית. אולם למרות שהוא גורם להתכווצות כלי הדם ,נשאלת השאלה האם קפאין אכן מעלה מיידית את הסיכון ליתר לחץ דם. מזה 30 שנה שהנושא נחקר ועדיין אין הוכחות חותכות. אולם ברור ומוכח כי משקל עודף, צריכה גבוהה של מלח, עישון, צריכת אלכוהול וחוסר פעילות גופנית כמו גם לחץ נפשי הינם בעלי תפקיד חשוב לעליה בלחץ הדם.
הרעלת קפאין: מינון של כ 192 מ"ג קפאין לק"ג משקל גוף נחשב למינון גבוה ומקביל ל-72 כוסות קפה ביום לאדם. תסמיני הרעלת קפאין הם חוסר מנוחה, עצבנות, התרגשות יתר, נדודי שינה, הסמקה, אי סדירות בעיכול והטלת שתן מרובה. צריכה של יותר מ1 גרם קפאין ביום עלולה להביא לתסמינים של עווית שרירים, שטף דבור ומחשבה לא הגיוניים ופרפור חדרי הלב.
למרות שבהתייחסות לקפה עולה השאלה של סיכון למחלות לב, בפועל אין נתונים עקביים.


ארגון הבריאות העלמי ממליץ 
* לנשים הרות ומניקות להגביל שתיית קפה ל3-4 כוסות ביום בלבד מאחר ופוגע בספיגת הברזל בגוף.
* הקפה מכיל חומרים נוגדי חמצון הפועלים כנגד הרדיקאלים החופשיים
ולמרות כל הכתוב לעיל כדאי ליהנות ממנעמי החיים וליזכור כי
1. כמות סבירה של קפה אינה מזיקה.
2. מותר לחולי לב ויתר לחץ דם לשתות קפה כל עוד הכמויות סבירות
3. כמות מופרזת של קפה עלולה לגרום לאנשים מסוימים להרעלת קפה,אולם לא לכולם
4. צמצום בשתיית הקפה אינו בהכרח מוריד את כמות הצריכה היומית ,שכן קפה מצוי במקורות שונים כמו בקולה או בתרופות שונות
5. התגובה לצריכת קפה הינה אישית וחשוב להקשיב לגוף
6. חשוב מכל ליהנות משתיית הקפה.
7. אין הוכחה חותכת כי קפה עוזר לירידה במשקל.